+36305375307
A dropshipping valósága Magyarországon: miért nem lesz belőle gyors meggazdagodás
Home » Marketing  »  A dropshipping valósága Magyarországon: miért nem lesz belőle gyors meggazdagodás

A TikTok tele van sikersztorikkal, fiatal vállalkozók luxusautókkal pózolnak és azt állítják, hogy dropshippinggel lettek milliomosok néhány hét alatt. A kép csábító, mintha megtalálták volna az aranytojást tojó tyúkot. Csakhogy a valóság sokkal kijózanítóbb. A dropshipping nem varázspálca, hanem egy vállalkozási modell, amiben ugyanúgy ott vannak a kemény munkák, a pénzügyi csapdák és a kíméletlen verseny. A színes videók erről persze hallgatnak. Én most a magyar piac szemszögéből szeretném megmutatni, hogyan működik ez az egész, és miért érdemes jóval reálisabb elvárásokkal közelíteni hozzá.

Amikor először hallottam a dropshippingről, én is azt gondoltam, hogy ez egy könnyen skálázható, alacsony belépési küszöbű modell. Nem kell raktár, nem kell nagy tőke, elég egy webshop és néhány hirdetés. Ez a gondolat csábító, főleg azoknak, akik munka mellett szeretnének kipróbálni valamit. A belépési küszöb valóban alacsony, de éppen emiatt tele van a piac próbálkozókkal, akik ugyanazt árulják, ugyanazokkal a képekkel és szövegekkel. A vevő ilyenkor nem lát különbséget, ezért az ár alapján dönt. Innen pedig egyenes út a versenybe, ahol a haszonkulcs gyorsan elolvad, sokszor néhány száz forint marad egy-egy eladáson. Ez messze nem fedezi a hirdetési költségeket, így a legtöbb webshop már a startvonalon elvérzik.

Sokan hiszik, hogy dropshippinget lehet pénz nélkül csinálni, de ez egyszerűen nem igaz. Ha nincs marketingbüdzséd, nem lesz forgalmad. A marketing nem mellékköltség, hanem a legnagyobb tétel. És amikor valaki először szembesül azzal, hogy eladott háromszázezer forintnyi árut, de közben elment száznyolcvan hirdetésre, akkor megérti, hogy itt nem a bevétel számít, hanem a profit. A TikTokon látott nyereség-screenshotok ezt sosem mutatják meg.

A magyar piac ráadásul különösen érzékeny. Az utánvétes fizetés például likviditási csapda. Amíg a futár nem számol el, a kereskedő már rég kifizette a beszállítót, vagyis a saját pénzéből hitelezi a vevőt. És ha a vásárló nem veszi át a csomagot, a szállítási költség és az adminisztráció mind rá marad. Ez nem elméleti veszély, hanem napi szintű probléma, amit sok kezdő nem lát előre. Láttam már webshopokat, amelyek hónapok alatt buktak el emiatt, mert egyszerűen nem tudták finanszírozni a kintlévőségeket.

És akkor ott van a szállítási idő és a minőség kérdése. A magyar vásárló megszokta, hogy ma rendel és holnap ott a csomag. A dropshipping viszont sokszor Kínából dolgozik, ahol két-négy hét a szállítás, a minőség pedig kiszámíthatatlan. Egy töltőkábelnél ez még elfogadható, de egy ajándéknak szánt terméknél már nem. És ha egyszer csalódik a vevő, biztosan nem tér vissza. Aki dropshippingben gondolkodik, annak ezt tudatosan kell kezelnie. Vagy EU-s, esetleg hazai raktárból dolgozik, vagy olyan niche terméket választ, amit máshol nem talál meg a vevő, és ezért hajlandó várni.

A dropshipping tehát nem csodarecept, hanem tanulópálya. Egy lehetőség, ahol kicsiben kipróbálhatod magad az e-kereskedelemben, megtanulod a marketing alapjait, a webshop működtetést, a logisztikát, az ügyfélszolgálatot. Nem véletlen, hogy sok sikeres webshop-tulajdonos dropshippinggel kezdte. Nem azért, mert ott lettek milliomosok, hanem mert ott tanulták meg a leckéket, amiket később kamatoztattak.

Ha ebből az írásból csak egy dolgot viszel magaddal, az legyen az, hogy a dropshipping nem a gyors meggazdagodás útja. Nem ingyen pénz, hanem kemény munka, aminek a megtérülése lassú és bizonytalan. De ha úgy tekintesz rá, mint egy vállalkozói iskolára, ahol a tandíj a belefektetett idő, energia és pénz, akkor hasznos tapasztalatokat szerezhetsz. Lehet, hogy maga a modell nem lesz hosszú távon fenntartható számodra, de amit megtanulsz közben, az aranyat ér.

A dropshipping nem csodafegyver, hanem egy vállalkozási forma a sok közül. Ugyanúgy vannak benne lehetőségek és buktatók. A gyors meggazdagodás illúzióját hajszolni benne kockázatos, de tanulni, tapasztalatot gyűjteni és piaci rést találni vele nagyon is lehetséges. Én magam is látom nap mint nap, hogyan szaladnak neki lelkes kezdők, és milyen hamar kijózanítja őket a valóság. Nem azért írom le mindezt, hogy bárkit lebeszéljek róla, hanem azért, hogy tisztán lásd: a hype mögött kemény munka, költségek és nagyon is emberi hibalehetőségek vannak.

Ha szeretnéd megtanulni, hogyan építhetsz profitábilis, fenntartható dropshipping modellt Magyarországon, és elkerülni azokat a hibákat, amik a legtöbb webshopot elviszik, foglalj egy rövid online konzultációt. A valóság nem csillog, de ha jól érted, tartósan működik.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük