Van egy mondat, amit sokszor hallok: „Nem akarunk kilógni, csak a biztosra menni.” És ilyenkor mindig tudom, hogy baj lesz. A „biztos” a marketingben gyakran a legnagyobb kockázat, mert a középszer nem ad el, nem marad meg senki fejében, és nem épít márkát, legfeljebb statisztikát.
Pár éve egy ügyfelem új terméket hozott piacra. Jó minőség, korrekt ár, tisztességes csomagolás. Egyetlen gond volt vele, hogy pontosan úgy kommunikált, mint mindenki más. „Minőségi, megbízható, megfizethető.” Klasszikus tripla nulla. Hiába költöttünk hirdetésre, nem történt áttörés. A kampány korrekt volt, a számok rendben voltak, de a vevő fejében semmi nem mozdult meg. És a marketing pont ettől hal meg: amikor minden jó, csak semmi sem különleges.
Egy ponton azt mondtam neki: „Vagy elmondjuk, amit eddig senki nem mert, vagy feleslegesen hirdetünk.” Kockáztattunk. Új üzenetet írtunk, ami nem tetszett mindenkinek, de végre valami történt. Reakciók születtek, megosztások, kommentek, új megkeresések. A márka végre élt.
A legtöbb vállalkozás ott hibázik, hogy fél a zajban erősebben megszólalni, pedig aki nem mer kiállni, az láthatatlan marad, és aki láthatatlan, az előbb-utóbb el is tűnik a piacról. A bátorság nem azt jelenti, hogy provokálsz, hanem hogy vállalod a saját hangodat, még ha nem is tetszik mindenkinek. Egy másik ügyfelem például B2B gyártó volt. Mindenki komoly, szürke és hivatalos hangnemben kommunikált. Mi csináltunk egy kampányt arról, hogy „a biztonság nem unalmas”. A fotókon mosolygó mérnökök szerepeltek, a szövegekben humor és önirónia volt. A vezető először félt, hogy ez nem illik a piacukhoz, aztán az első hónapban rekord mennyiségű új megkeresés jött.
A bátorság mindig megtérül, csak nem mindig azonnal. Előbb figyelmet, aztán bizalmat, végül bevételt hoz. A legtöbben azért félnek bátrak lenni, mert a biztonságérzet illúzió. A kockázatot összekeverik a hibázással, pedig a marketing nem matekpélda, hanem emberi döntések sorozata. Sokan azt hiszik, hogy ha valami nem jön be, akkor az kudarc. De az igazság az, hogy a legtöbb kísérlet nem bukás, hanem tanulás. Aki nem próbálkozik, az stagnál.
A bátorság nem vakmerőség, hanem tudatos tesztelés. Mért kockázat, folyamatos visszajelzés, adaptív gondolkodás. Aki mer kísérletezni, az előbb-utóbb megtalálja a saját „sweet spotját”, azt a pontot, ahol a hitelesség és a hatás találkozik.
A bátor marketing a gyakorlatban annyit jelent, hogy mersz nemet mondani a sablonokra, mert nem kell mindenkinek szólni. A bátor márkák tudják, hogy nem mindenki az ügyfelük, és ez felszabadító. Mersz kérdezni, mert a jó kérdés sokszor többet ér, mint egy új kampány. Mersz érzelmet vinni a kommunikációba, mert az emberek nem hirdetéseket, hanem történeteket jegyeznek meg. És mersz kilógni, de stílusosan. Nem kell harsánynak lenned, elég, ha önazonos vagy. Egy őszinte videó, egy szokatlan cím, egy valódi reakció már különbséget teremt.
Sokszor kérdezik tőlem, mi van, ha nem működik. A válasz egyszerű: akkor tanulsz belőle, és jobban csinálod legközelebb. A bátor marketing nem garancia a sikerre, hanem garancia a fejlődésre. Minden nagy márka a hibáiból tanult. A Coca-Cola a „New Coke” után, az Apple pedig több bukás után lett ikonikus. A kérdés nem az, hogy mi lesz, ha nem jön be, hanem az, hogy mi lesz, ha sosem próbálod meg.
A marketingben a legnagyobb megtérülést nem a kampány hozza, hanem a hozzáállás. A bátorság nem költség, hanem befektetés. Ha mersz más lenni, mersz kimondani, mersz megmutatni, akkor hosszú távon nemcsak eladsz, hanem márkát építesz. Minden piaci áttörés egy bátor döntéssel kezdődik. Nem a tökéletes terv számít, hanem a megtett lépés.
Tedd fel magadnak a kérdést: mi lenne, ha a következő kampányodban nem azt néznéd, mit csinál a konkurencia, hanem azt, amit te eddig nem mertél kimondani. Vagy mi lenne, ha a marketinged végre rólad szólna, és nem mások elvárásairól.
Ha szeretnéd, hogy segítsek megtalálni, hogyan tudsz bátran, mégis hitelesen kommunikálni a saját piacodon, foglalj egy rövid online konzultációt. A legjobb kampány mindig egy bátor döntéssel kezdődik.