Volt egyszer egy ügyfelem, aki így kezdte a beszélgetést:
„Marcell, havonta több százezret költünk hirdetésre, de fogalmam sincs, mit hoz. Csak azt látom, hogy minden hónapban fogy a kasszából.”
És tudod mit? Ezerszer hallottam már ezt a mondatot.
Ez az a pillanat, amikor a vállalkozó elkezd kételkedni a marketingben.
Nem is csoda. Ha nincs mögötte stratégia, mérés és fókusz, akkor a marketing tényleg csak pénznyelőnek tűnik.
De 25 év tapasztalat után bátran mondhatom: a marketing nem költség. A marketing befektetés.
A különbség csak az, hogyan csinálod.
Láttam kisvállalkozókat, akik havi 100 ezer forintból stabil ügyfélszerző rendszert építettek. És láttam milliárdos cégeket, akik milliókat égettek el hétről hétre, eredmény nélkül.
A titok mindig ugyanaz volt: stratégia, mérés és fókusz.
Most megmutatom azt az 5 szabályt, amivel elkerülheted, hogy a marketinged pénznyelővé váljon – és helyette valódi megtérülést termeljen.
1. Mérj mindent, különben vakon vezetsz
Képzeld el, hogy éjszaka autót vezetsz, de nincs bekapcsolva a fényszóró.
Haladsz, de nem látod az utat.
Pont ilyen a marketing, ha nem mérsz semmit.
Rengeteg vállalkozó „érzésből” dönt.
„Szerintem ez a kampány jól ment.”
„Úgy érzem, a Facebook hozott valamit.”
De érzésből nem lehet céget építeni.
Ha nem látod, mi működik, akkor nem tudod irányítani a növekedést.
Én mindig azt mondom: amit nem mérsz, azt nem tudod fejleszteni.
Használj mérőeszközöket:
- Google Analytics és Search Console a forgalomhoz,
- Google Ads és Meta Pixel a konverziókhoz,
- Hotjar vagy Clarity a viselkedés elemzéséhez.
Volt ügyfelem, aki két évig futtatott kampányokat mérés nélkül. Amikor bevezettük a konverziókövetést, kiderült, hogy a hirdetéseinek 80%-a veszteséges volt, de a maradék 20% aranyat ért.
Onnantól kezdve már nem égette a pénzt, hanem tudatosan fektette be.
2. A figyelem a legdrágább valuta – ne spórolj a kreatívon
Egyszer egy ügyfél rám nézett, és azt mondta:
„Nem kell profi fotó, jó lesz a mobilos is. Nem kell szövegíró, megírom én gyorsan.”
A kampány ment, és persze bukta lett.
A digitális térben a figyelem az új arany.
Ha a hirdetésed szürke, unalmas vagy tucat, az emberek egyszerűen átgörgetnek.
És minden görgetés pénzbe kerül.
A kreatív nem dísz. A kreatív a motor.
Egy ütős szöveg, ami megszólít.
Egy vizuál, ami megállítja a görgetést.
Egy videó, ami történetet mesél.
Egy kampányban csak annyit változtattunk, hogy stockfotó helyett valódi képeket és emberi szöveget használtunk.
Eredmény: háromszoros konverzió ugyanakkora büdzséből.
A figyelem ára nő, de ha jól fektetsz bele, a megtérülés is nő.
3. Beszélj a közönséged nyelvén, különben senki sem érti, mit mondasz
Volt egy B2B ügyfelem, aki telezsúfolta a hirdetéseit szakkifejezésekkel.
Azt hitte, ezzel bizonyítja a szakmaiságát.
A gond csak az volt, hogy a célközönsége nem szakemberekből állt, hanem döntéshozókból. Ők meg sem értették, mit olvasnak.
Amikor leegyszerűsítettük az üzenetet, és arról beszéltünk, hogyan segít a termék a vevő problémáján, hirtelen beindult az érdeklődés.
A marketing nem rólad szól.
A marketing a vevődről szól.
Használd az ő szavait.
Beszélj az ő problémáiról és vágyaikról.
Ha a közönséged nem érzi, hogy róla szól a történet, akkor elfordul.
De ha igen, akkor magától jön.
4. Fókuszálj, mert nem kell mindenhol ott lenned
Sok cég elköveti a hibát, hogy minden platformon próbál jelen lenni:
Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube, podcast, blog.
És mi lesz a vége?
Egyik sem működik igazán.
A marketing nem attól lesz erős, hogy mindenhol ott vagy, hanem attól, hogy ott vagy, ahol számít.
Derítsd ki, hol van a közönséged.
Válassz 1-2 fő csatornát, és tedd oda magad.
Csak akkor bővíts, ha már stabil alapjaid vannak.
Egy ügyfelem hat csatornán próbált kommunikálni, de mindegyik félgőzzel ment.
Amikor két platformra szűkítettük a fókuszt, fél év alatt duplázta a bevételét.
Nem a „több” hozza az eredményt, hanem a „fókuszáltabb”.
5. Tesztelj, mert a marketing nem egyszeri dobás, hanem folyamat
A legtöbb sikeres kampány nem elsőre talál be.
A sikeres marketing mögött mindig tesztelés, mérés és optimalizálás áll.
Három különböző hirdetésvariációt futtattunk egyszerre egy ügyfélnél.
Az egyik gyenge volt, a másik közepes, a harmadik tízszer jobban teljesített.
Ha nem tesztelünk, akkor a pénz 70%-a elmegy a gyenge verzióra.
Ezért mondom mindig: a marketing nem szerencsejáték, hanem rendszer.
Mérni, tesztelni, finomhangolni, majd skálázni.
Ez a növekedés receptje.
Összegzés
A marketinged akkor nem égeti a pénzt, ha:
- mindent mérsz,
- nem spórolsz a kreatívon,
- a közönséged nyelvén beszélsz,
- fókuszált maradsz,
- és folyamatosan tesztelsz.
Ekkor a marketinged nem kiadás lesz, hanem a legjobb befektetésed.
Nem az számít, mennyit költesz, hanem az, hogyan költöd el.
Ha most úgy érzed, hogy a marketinged inkább pénznyelő, mint befektetés,
akkor talán itt az ideje más szemmel nézni rá.
Ha úgy érzed, ideje szintet lépni a marketingedben, kérj egy ingyenes konzultációt velem – segítek átlátni, mi tart vissza a növekedéstől.
